donderdag 22 september 2011

Hockey - Graspiepers Dames 1 - 18 september 2011

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/800 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 400mm
Karin W. had me uitgenodigd om weer eens wat foto's te komen maken bij de Graspiepers, dé hockeyvereniging van Drachten. Dit had ik in het verleden ook al eens gedaan. Karin is naast medefotograaf ook manager van de Graspiepers heren 1 en vervult daarnaast nog tal van werkzaamheden bij de Graspiepers, dus vandaar.

Je zou bij de naam Graspiepers bijna aan mijn natuurfotografieblog denken maar daar staat wel een graspieper op maar dan van een andere soort.

Als buitenstaander is dat best komisch om de aanmoediging 'komop piepers' te horen tijdens de wedstrijd.

Eerst de wedstrijd van Graspiepers dames 1. Daarna zou ik ook nog de wedstrijd van Graspiepers heren 1 (hier komt een apart blogbericht over) doen en twee hele wedstrijden vond ik, voor m'n rug, wat te veel van het goede, dus begon ik pas in de tweede helft. Ondanks dat het slechts één helft betrof, waren er best veel geschikte foto's (die overigens alle in het fotoalbum van http://www.graspiepers.nl/ in het fotoalbum te zien zijn); dat viel niet tegen. Ik vind het namelijk, vergeleken met voetbal, best een lastige sport om te fotograferen, met name door de hoge snelheid van het spel. In dit blogbericht volsta ik met de foto's die ik om bepaalde redenen boven het gros vindt uitsteken.

Bovenstaande openingsfoto vind ik de mooiste van het stel. Drie speelsters die allen voor de bal gaan; de sticks komen mooi bij elkaar en bovendien is de bal ook nog eens in beeld (bijna een must). Daarnaast is de belichting prima. Mooie compositie.

Eerst even iets over de gebruikte instellingen. Heb in JPEG gefotografeerd en niet in RAW omdat ik het ondoenlijk vind om zoveel foto's allemaal uitgebreid te bewerken. De JPEG's heb ik bewerkt in Picasa; de gebruikelijke handelingen als rechtzetten, bijsnijden, belichting, schaduw, verscherping. Toen ik aankwam regende het en daarom direct voor ISO 800 gekozen om wat snelle sluitertijden te behouden. Daarom ook het diafragma laag gehouden; 5.6 wat de laagste mogelijkheid is op 400 mm. Wegens de regen moest ik in de linkerhand de paraplu vasthouden en met de rechter de camera vasthouden en bedienen; voorwaar niet eenvoudig, probeer maar eens te zoomen.

Onderstaande foto's zijn, gemakheidshalve, in volgorde van tijdstip van maken, geplaatst.

Gewoon een prima foto:

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/1250 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 100mm
Bij mijn voetbalblogberichten heb ik het al eens opgemerkt dat er gewoon spelers zijn die van nature een gracieuze manier van bewegen hebben. Zo ook dus bij het hockey. De dame hieronder getuigt  hiervan.

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/1600 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 135mm
Ook met onderstaande foto ben ik wel tevreden maar die gebitbeschermers maken het er niet fraaier op!

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/1250 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 310mm
Dezelfde dame, andere actie. Ik moet er toch wel om lachen die gebitsbeschermers; als je hier naar alle dames kijkt zijn het net allemaal Thea's van Theo en Thea. Gelukkig alleen qua gebit.

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/800 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 160mm
Deze foto heeft wat. De combinatie van de ietwat verschrikte blik van de blonde Graspieper dame en de aansnellende door het tele-effect nogal groot ogende tegenstander.

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/1000 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 200mm
Een serie van drie. Een strafcorner.

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/1250 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 160mm

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/1250 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 160mm

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/1250 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 160mm
Serie van 2. Wederom de gracieuze dame alhoewel dat op deze foto's niet zo duidelijk is als bij de foto van haar hier ergens boven. Wel mooi op tijd en alert uitgezoomd bij de tweede foto zodat ook de omhoog gezwaaide stick in beeld kwam. Ik was blijkbaar wakker.

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/1600 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 170mm

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/1600 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 115mm
Op onderstaande foto's vind ik het wel komisch hoe al die dames achter één speelster aan zitten.

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/1250 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 100mm

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/1600 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 100mm
Onderstaande foto doet het hem bij mij doordat de speelster de bal nakijkt en het precies op het juiste moment is. Er had nog iets meer ruimte mogen zijn tussen keepster en speelster dan was ie nog wat beter geweest.

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/1600 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 330mm
En last but not least. Altijd leuk als je een foto weet te maken die prima als slot van de fotorapportage kan dienen. Niet leuk voor de dames Graspiepers die met 0-1 nipt verloren maar wel leuk voor mij uit fotografisch oogpunt.
Even voor de duidelijkheid; dit is dus de keepster van de Graspiepers die direct na de wedstrijd even de teleurstelling uitte.

EOS 50D - ISO 800 Exposure: 1/1600 sec Aperture: 5.6 Focal Length: 400mm
Het was leuk om weer eens hockey te fotograferen; moet ik eigenlijk wat vaker doen. Het aantal bruikbare beelden was beduidend groter dan de vorige keer; zou dat door mijn groeiende ervaring komen of heb ik het te danken aan mijn modernere camera en betere lens?

Zoals al gemeld zou ik daarna nog de wedstrijd van de heren 1 doen. Daar volgt dus nog een blogbericht over.

Als je alle foto's van de dameswedstrijd wilt zien moet je dus hier zijn. Volgens mij gaat de site binnenkort op de schop dus dan zouden ze wel eens 'verdwenen' kunnen zijn.

Alle foto's genomen met de 100-400L lens.

2 opmerkingen:

  1. Robert,

    Goed beeld verslag met emotie!
    Lijkt me erg lastig om hockey te platen.
    Ik zou afgeleid worden door die vrouwen-).

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter,

    Bedankt voor je reactie. Ik laat me niet afleiden door die vrouwen; kan ze later lang genoeg op de monitor bekijken!

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen