vrijdag 8 april 2011

Openingsbericht


Dit is de eerste foto die ik destijds (begin 2007) er bovenuit vond steken.
En daarom staat hij in dit openingsbericht. Er is weliswaar geen bal in beeld (een doodzonde in de voetbalfotografie) maar toch vind ik dat er veel spanning in de foto zit. Beetje jammer dat niet alle lijnen verticaal goed staan maar ja of het doel staat scheef of de kleedkamers. Laten we hopen op het eerste.

Begin dit jaar ben ik een natuurfotografie blog begonnen en gaandeweg kreeg ik het idee om hetzelfde te doen voor mijn sportfoto's. Zo gezegd zo gedaan.

Toelichting op deze blog en de eerstvolgende berichten:

Bedoeling van deze blog

De bedoeling van deze blog is enerzijds om voor mijzelf een beeldverslag te creëren van die sportfoto's die ik iets bijzonders vind hebben of gewoon er bovenuit vind steken.

Anderzijds is deze blog ook bedoeld voor de liefhebber van sportfotografie in het algemeen en de ONT-ers in het bijzonder.

Sinds 2006 ben ik foto's gaan maken bij voetbalvereniging ONT te Opeinde. ONT staat voor Opeinde Nijega (de) Tike. Op bovenstaande foto kan je toevallig nog net op de kleedkamermuur zien dat de club in 1962 is opgericht.

Apparatuur
Ik maakte al sinds mijn jeugd foto's maar dan zo nu en dan en met een analoog toestel. Herfst 2006 heb ik een digitale camera, de Canon EOS 400D, aangeschaft. Sinds de herfst van 2010 is het een Canon EOS 50D geworden.

De eerste voetbalfoto's zijn nog gemaakt met een Sigma 70-300 Macro APO zoom lens; geen slechte lens in zijn prijsklasse maar hij haalt het bij lange na niet bij de 70-200L waarmee ik een tijdje heb gefotografeerd en de 100-400L waarmee ik nu fotografeer. Je kan dan ook goed aan de eerste foto's afzien dat de Sigma lens van relatief inferieure kwaliteit was en ook meen ik te kunnen zien dat de foto's fotografisch gezien (compositie) wat beter worden naarmate ze recenter zijn. Al doende leert men.

Beste foto's per wedstrijdUiteindelijk is het de bedoeling om op deze blog per gefotografeerde wedstrijd een bericht te plaatsen met de beste foto's, voorzien van een korte toelichting. Normaliter worden de door mij gemaakte wedstrijdfoto's via de ONT website gepubliceerd door de webmaster van ONT maar die rapportage bevat ook foto's die omwille van het wedstrijdverslag ter zake doen maar fotografisch gezien niet bepaald fraai zijn. In deze blog draait het veel meer om de foto's die er naar mijn mening bovenuit steken.

Eerste berichten
De eerste berichten op deze blog zijn echter een verzameling van de foto's van 2006 tot vandaag die ik de moeite waard vind om te bewaren. Ik plaats niet alles in één keer om enigszins het overzicht te kunnen bewaren en een en ander leesbaar te houden.

Specials
Naast een aantal verzamelberichten zal ik een aantal specials plaatsen, bijvoorbeeld een special over keepers, een special met grappige foto's, jeugdvoetbal foto's etcetera.

Andere sporten
Naast voetbal komen ook andere sporten aan bod maar dat betreft een duidelijke minderheid. Niet dat ik andere sporten niet leuk vind maar voetbal neemt nu eenmaal een centralere plaats in.

Vermelding camera instellingen
De foto's in de eerste verzamelberichten krijgen geen onderschrift met gegevens over de gebruikte sluitertijd, diafragma, etcetera, om de eenvoudige reden dat ik het te veel werk vind om dit met terugwerkende kracht te achterhalen. Wel ga ik die gegevens voor de liefhebber vermelden bij de berichten betreffende nog te maken foto's.

Veel plezier
En last but not least hoop ik uiteraard dat de ONT-ers ook plezier mogen beleven aan deze blog.

PS:
Naast deze sportfotografie blog heb ik dus ook nog een natuurfotografie blog over met name de natuur in Friesland; voor de geïnteresseerden: rechts bovenaan op deze sportfotografie blog staat een icoon die daar naar toe leidt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten